Logo2

Theorie- en rijexamen

Het theorie-examen personenauto
Om het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders terug te dringen, wordt er in het theorie-examen aandacht besteed aan gevaarherkenning. In samenwerking met de SWOV (Stichting Westenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zijn vragen ontwikkeld die toetsen of je gevaren in het verkeer herkent.
Het theorie-examen bestaat uit 65 vragen in drie onderdelen: gevaarherkenning, kennis en inzicht

  • Gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen waarvan je er minimaal 13 goed moet beantwoorden. De fotovragen over gevaarherkenning krijg je slechts 8 seconden te zien.
  • Kennis bestaat uit 12 vragen waarvan je er minimaal 10 goed moet beantwoorden.
  • Inzicht bestaat uit 28 vragen waarvan je er minimaal 25 goed moet beantwoorden.

Aan het einde van je examen krijg je gelijk de uitslag. Ook krijg je per examenonderdeel te zien hoe goed je deze hebt gemaakt. Het scherm met de vragen die je fout beantwoord hebt krijg je niet meer te zien.

Je moet dus voor alle onderdelen minimaal een voldoende halen om te slagen.
Het is daarom belangrijk om je op alle onderdelen goed voor te bereiden. De theorietraining geeft je daar een goede basis voor. Het uitslagformulier dat je per mail van het CBR krijgt ziet er anders uit; hierop kun je heel goed zien welke examenonderwerpen je goed en minder goed kent. Dit is handig voor je voorbereiding op een eventueel herexamen en op je praktijklessen.

Rijexamen en beginnende bestuurders
Nieuwe rijbewijsbezitters hebben een veel grotere kans op een ongeluk dan ervaren automobilisten.
In het afgelopen decennium zijn er specifieke maatregelen genomen voor de beginnende bestuurder, zoals de invoering van een beginnersrijbewijs en strengere alcohollimieten. 2ToDrive is inmiddels definitief ingevoerd.

Nadruk op zelfstandig rijden en gevaarherkenning
Rijlesleerlingen worden nadrukkelijker opgeleid en geëxamineerd in zelfstandig en bewust rijden, gevaarherkenning en milieubewust rijgedrag. Ook moeten ze meer nadenken over hun eigen verbeterpunten in het verkeer. Zo worden ze zich meer bewust van de risico's. De eigen verantwoordelijkheid van de aankomende bestuurder staat centraal.

Irma van den Berg 2todrive RIS CRKBO Keurmerk Autisme Autisme en ADHD Spectrum Nederland